Prikkelonderzoek op school


Het inzetten van prikkelhulpmiddelen (zoals een wiebelkussen, geluiddempende koptelefoon, fidget toys) in de klas is echt maatwerk. Het verkeerd inzetten van dergelijke hulpmiddelen kan zelfs averechts uitpakken (Van der Wurff e.a., 2021) en werkt dus helaas niet volgens het 'baat het niet, dan schaadt het niet'- principe. 

Druk gedrag in de klas kan een uiting zijn van zowel onder -als overprikkeling van de zintuigen. Het kan voor leerkrachten soms lastig zijn, op basis van enkel observaties, te weten hoe het gesteld is met de zintuigelijke informatieverwerking van een leerling. In mijn pilot onderzoek bevraag ik kinderen hier zelf over en zij lijken dit verrassend goed te kunnen beantwoorden. 

 

Wil je meedoen met jouw school/klas of heb je vragen? Stuur mij dan een berichtje via mijn contact pagina. Ik stuur je meer informatie en deelnamenummers voor de vragenlijst die leerlingen (vanaf ca. groep 5) zelf kunnen invullen.